De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 18 september 2025 in de Zandkamer, Koninginnenlaan 3 – 7, Den Bosch (zie https://dezandkamer.nl/bereikbaarheid/ ) en we zorgen voor de mogelijkheid om dit programma op afstand te volgen. U kunt uw voorkeur aangeven in antwoord op de uitnodiging die u per e-mail ontvangt.
Je kunt je hier aanmelden en jouw voorkeur aangeven hoe je aanwezig zult zijn. Er bestaat de mogelijkheid om dit programma op afstand te volgen (1-2 dagen van tevoren wordt de link van de TEAMS meeting toegezonden). Een bewijs van deelname wordt alleen verstrekt aan deelnemers die óf lid zijn van de NVMM óf lid zijn van de CGC, en na invullen van het evaluatieformulier.
Wil je lid worden van CGC? Meld je dan aan via dit formulier.
Achtergrond
Nederlandse regelgeving staat toe dat staalslakken als restproduct uit de staalindustrie als bouwstof wordt verhandeld en toegepast. Bij grootschalige toepassingen is gebleken dat er problemen kunnen optreden voor mens en milieu.
Een voorbeeld is het gebruik van staalslakken in een natuurgebied vlakbij Eerbeek waar een stort van papierpulp is afgedekt met 230.000 ton staalslakken om er zonnepanelen op te kunnen plaatsen. Het gaat om een oppervlak van ca. 10 voetbalvelden. Op deze locatie was er een probleem met verwaaiing van ongebluste kalk, een stof aanwezig in de staalslakken. Bij wandelaars in het natuurgebied treden bloedneuzen op de worden toegeschreven aan de blootstelling door verwaaiing aan de ongebluste kalk.
Verder krijgt het afstromend regenwater een zeer hoge pH. Dit water wordt nu opgevangen in een rondom de stort aangebrachte geulen. Er zijn zorgen over meegevoerde toxische metalen die met het percolatiewater in de bodem terecht kunnen komen en op termijn een bedeiging kunnen vormen voor het oppervlakte- en grondwater.
Inmiddels zijn alle zonnepanelen er weer afgehaald en wordt gekeken naar de mogelijkheid om een extra afdeklaag aan te brengen op de staalslakken.
Op een andere locatie in het Betuwse dorpje Spijk is 670.000 ton staalslakken aangevoerd voor een geluidswal langs de snelweg A15. Dit komt overeen met de jaarproductie van staalslakken bij Tata Steel. De staalslakken worden daar toegepast met een laagdikte van wel 10 meter. Dit project is stilgelegd vanwege vragen over de gevolgen voor milieu en gezondheid.
In een literatuurstudie uitgevoerd door het RIVM wordt aangegeven dat de effecten van grootschalige toepassingen moeilijk zijn in te schatten omdat de beschikbare alleen voorhanden is voor kleinschalige toepassingen.
Vorig jaar kwam de heer Chris Jansen, staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu in Spijk op bezoek om poolshoogte te nemen. Het RIVM heeft daarna nog enkele rapportages opgesteld over staalslakken. De staatsecretaris heeft een brief over dit onderwerp naar de Tweede Kamer gestuurd waarin staat “Voor staalslakken wordt ook een informatieplicht ingevoerd. Naar verwachting is dat op 1 januari 2026. Hierdoor zijn toezichthouders op de hoogte van waar deze materialen worden toegepast en kunnen zij beter ingrijpen indien nodig”.
Het RIVM rapport is te vinden op “Milieuhygiënische kwaliteit LD-staalslakken. Literatuurstudie” en een aanvullende rapportage “Toelichting over RIVM onderzoek LD-staalslakken”. De brief van de staatsecretaris naar de Tweede Kamer is online na te lezen.